Tuesday 26 March 2013

Orly Melodious Utopia

 

Vi fortsätter påskveckan här på bloggen med den färg jag tror de allra flesta associerar  med påsken, nämligen gult.
Förra veckan hämtade jag ut ett paket med hela Orly's Hope and Freedom Fest kollektion och det mitt öga drog snabbast till var gula Melodious Utopia. Jag älskar ju gula lack men har inte så många i samlingen så det här var ett riktigt kul tillskott.
Orly Melodious Utopia är ett citrongult skimmerlack med skimmer i rosa och grönt. Det gröna syns knappt men det rosa är riktigt fint. En lite udda men vacker kombination.
Gula lack är ju alltid lite svåra att bära, ofta skär de sig rejält till min hudton men det här lacket kändes ändå väldigt lättburet. Kanske är det det rosa skimret som gör det. Jag vet faktiskt inte. Hursomhelst är det väldigt passande nu i påsktider och jag älskar verkligen färgen!





Formulan är tunn och lite rinnig. Man får vara försiktig så att lacket inte rinner ner i nagelbanden. Dessutom är det bäst att låta lagren torka lite innan man lägger på ett nytt lager lack för att det inte ska bli randigt. Gula lack har ju ofta en lite knepig formula så det var inget som störde mig. Lacket är också skirt. Det krävdes fyra lager för full täckning. Jag tycker ändå fyra lager är helt okej. Där går min smärtgräns. Vid fem lager lägger jag bort lacket, men fyra är som sagt helt okej. Torktiden var lite längre än vanligt även med ett lager Seche Vite på men det beror nog på de många lager jag målade.
Jag kommer absolut använda Melodious Utopia igen trots den lite problematiska formulan. Jag tycker det är så fint och då är det värt det lilla extra arbete som krävs för att få det fint!

Translation: It's Easter week here at the blog and I'm showing you yellow today. A couple of days ago I got my package with the whole Orly Hope and Freedom Fest Collection and my eyes were instantly drawn to the yellow Melodious Utopia. I love yellow polishes but don't own so many.
Melodious Utopia is a lemon yellow shimmerpolish with pink and green shimmer, though you can't really see the green shimmer. I really like it and the pink shimmer gives it a nice unique look.
The formula is thin and runny and the polish wants to pool around the cuticles. You also have to be careful when applying the polish so it doesn't go on streaky. The best way to prevent it from becoming streaky is to wait a couple o minutes betwwen each coat. Most yellow polish has a pretty problematic forumla so this was nothing that bothered me. The polish is also sheer. For coats were needed for full coverage. I find four coats okay but when I need five I just put the polish away. The dry time was a little slower than usual even with one coat of Seche Vite but I think it's because all the coats.
I will dfinitely wear Melodious Utopia again even though the tricky formula. I love yellows and I think this polish is so pretty that it's worth a little extra work.

11 comments:

  1. Neeej, jag vill inte behöva köpa det här! Men ju mer jag ser det, desto snyggare blir det :( Har klickat hem lemondrop från smitten, de verkar vara rätt lika (hoppas det).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nja, jag har fått hem Lemon Drop och det har ett grönt skimmer istället för rosa, dessutom är det lite mer vaniljgult än det här.

      Delete
  2. Älskar det här lacket. Klart jag ska ha det i påsk, att jag inte tänkt på det!

    ReplyDelete
  3. Åh den ser så fin ut! Jag har den i min senaste beställning och nu hoppas jag bara att den hinner komma innan påsk!

    ReplyDelete
  4. Vilka fina bilder du fått till! Skäms nästan lite för dom jag visar idag..

    Lacket är väldigt fint. Annorlunda mot andra gula lack och jag förlåter det för att det är lite knepigt att måla med. Jag kommer absolut också använda det igen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det är verkligen fint. Mig gör den knepiga formulan inte så mycket när det är så fint.

      Delete
  5. Njae, det är fint men tyvärr inte nog för att jag ska orka med en "krånglig" formula. Är nog därför jag äger så få gula lack...

    Men du fick till urtjusiga bilder på det!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ja, det är fint men som sagt lite knepig att måla med. Tack!

      Delete

I love comments! They make me happy. I will answer comments, questions and feedback as soon as possible. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...